Administratieve rompslomp?

27-01-2019

Al dat geëmmer en gemekker rondom de zorg. Zo met momenten drijft het me tot waanzin. Natuurlijk, het kan altijd beter, met het streven naar verbetering is niks mis, maar het moet niet doorslaan.

Eventjes ter verduidelijking; ik kan alleen spreken over de mate waarin ik de administratieve 'last' ervaar. Ik ben geen helderziende en kan niet kijken hoe het er in andere zorgorganisaties aan toe gaat. Wat ik wel kan zeggen is dat ik me niet kan vinden in de uitspraken dat er zo'n enorme administratieve last ligt bij de zorgsector. En hoe het komt dat ik dit zeg, dat wil ik graag toelichten.

Het mag duidelijk zijn dat we niets zijn zonder de medische gegevens en het zorgplan van de cliënt. Het zou toch vreemd zijn om aan te bellen bij een huisje zonder dat je weet wat zich achter die deur afspeelt. Toch? Dus wel fijn dat je een medische voorgeschiedenis bij de hand hebt en een plannetje bij de hand hebt wat zegt wat er van jou als zorgprofessional verlangd wordt. Niemand die mij kan vertellen dat dit onzin zou zijn. Niemand die mij ervan kan overtuigen dat je zonder medische voorgeschiedenis en zonder zorgplan de best mogelijke en kwalitatief goede zorg kan leveren. Niemand.

Aangezien het mijn taak als wijkverpleegkundige is om de intake bij een nieuwe cliënt uit te voeren, wist ik vooraf dat deze 'administratieve last' in mijn takenpakketje zat. Gelukkig heb ik nooit met papieren dossiers en papieren declaraties te maken gehad, wat ik daarvan heb gehoord is niet al te best. Van horen zeggen, kostte dat inderdaad veel tijd. Aangezien ik altijd het digitale systeem heb gekend, staan de persoonlijke en medische gegevens en het zorgplan er in een mum van tijd in. Easy peasy lemon squeezy!

We zijn nu binnen bij de cliënt en verlenen er zorg. Wel zo belangrijk om te weten wat er tijdens het zorgmoment gebeurd, of er is afgeweken van het zorgplan vanwege een bepaalde reden, of het beter of juist slechter gaat met de cliënt, hoe een verpleegtechnische handeling is verlopen. Wel net zo fijn voor de collega die later komt om dit te kunnen teruglezen. Zeker wanneer het om verpleegtechnische handelingen gaat. Ook het aftekenen van medicijnen lijkt me een taak die ontzettend belangrijk is. Wanneer jij er als zorgprofessional verantwoordelijk voor bent dat jouw cliënt de door jou aangereikte medicatie inneemt, is het wel een prettig gevoel dat je dit ook ergens kan verantwoorden dat je dit hebt gedaan. Eerlijk, mocht jouw vader in zorg zitten bij een thuiszorgorganisatie, wil je toch ook dat de medewerkers op de hoogte zijn van zijn medische voorgeschiedenis en wil je toch ook dat het team van elkaar weet wat er aan de hand is bij jouw vader. Dat is toch een prettig gevoel. Dan nog niet te spreken over de multidisciplinaire contacten. Ik mag dan wel fulltime werken, maar kom echt niet iedere dag bij alle cliënten die wij in zorg hebben. Dus mocht er een telefoontje komen van bijvoorbeeld de praktijkondersteuner met de vraag hoe het ziekteproces van meneer H. verloopt, is het wel zo prettig dat ik dit in de rapportage van collega's kan teruglezen.

Indien een situatie zo verandert, dat wij als thuiszorg onze zorg hierop moeten aanpassen, is het toch ook normaal dat het zorgplan hierop wordt aangepast. Een gekke vergelijking: Je wilt je auto laten spuiten, knalrood, maar bedenkt je vijf minuten nadat je dit hebt afgesproken dat je hem kanariegeel wilt hebben; je bent naar het bedrijf en ze vertellen je dat het in orde komt. De medewerker verandert het nergens in het systeem, dat vindt hij onnodig. Jij gaat de andere dag je auto halen en die is rood gespoten, want ja, de medewerker vond het niet nodig om het te veranderen in het systeem. Flink balen toch! Hier hebben we het over een auto, maar stel je voor dat het over de materialen voor stomazorg gaat of over de afspraken rondom infuustherapie. Up-to-date informatie hierover lijkt me meer dan noodzakelijk en meer dan noodzakelijk dat deze gegevens worden aangepast in het zorgplan bij verandering.

Wat heb ik nog meer aan 'administratieve last'? Overdrachten typen; een standaardmodel waarin ik de benodigde gegevens kopieer en plak. Ook wel fijn voor de afdeling waar de cliënt naartoe verhuisd, dat ze de gegevens van de nieuwe cliënt in handen hebben om zo de juiste zorgverlening voort te zetten. Wat nog meer? Urenverantwoording; iedere dag vul ik mijn gewerkte uren in een systeem in. Aangezien de wijkverplegingsuren altijd wisselend zijn, is het net zo fijn om dit zelf bij te kunnen houden. Mocht je de ene dag drie kwartier langer hebben gewerkt en de andere dag een halfuur eerder klaar zijn, kan je dit direct zelf aanpassen. Wat nog? Roosteren, wel handig dat dat ook gebeurd toch... Mailtjes beantwoorden, net als bij ieder ander beroep...

En verder? Het spijt me mensen, ik kan verder echt geen administratieve last bedenken. Dit is het enige wat ik aan administratie heb. Alleen maar ontzettend belangrijke zaken zoals jullie hierboven lezen. Nogmaals, bovenstaande is zoals ik het ervaar, ik ervaar dus geen administratieve last. Voor eenieder die wel die administratieve last ervaart; zoals hierboven beschreven kan het dus ook. Bekijk de mogelijkheden, luister, lees, ervaar hoe het in andere organisaties is geregeld en wellicht valt er op die manier flink winst te behalen.